Het Nuborgh College kiest voor CumLaude: “We kunnen nu écht praten over onderwijskwaliteit”

Tijdens een proefperiode ontdekte de scholengemeenschap het gemak van CumLaude en de inzichten die gesprekken op gang brengen. Kwaliteits- en beleidsmedewerker Femke Jansen: “We hebben nu de juiste informatie beschikbaar om trends te onderzoeken, bespreken en te begrijpen.”

Hoe zit dat nou?

Iedere school kent het: opvallende trends en resultaten waar je je vinger nét niet achter krijgt. Tegenvallende resultaten, opvallende afstroom in een bepaalde jaargang, dalende trends bij bepaalde vakken. Hoe zit dat nou? Waar zit het probleem precies en welke signalen heb je gemist? Op het Nuborgh College was dat niet anders. En dat kostte wat werk.

Handmatige analyses

“Mijn collega’s en ik gebruikten Inspectiegegevens en eigen administraties om de onderwijskwaliteit in beeld te brengen”, vertelt Femke Jansen, die dit schooljaar begon als kwaliteits- en beleidsmedewerker. “Dat zorgde voor enorme Excelbestanden met gegevens uit Magister en eigen berekeningen om de data te analyseren. Knap werk, maar ook arbeidsintensief en foutgevoelig. Toen ik ontdekte dat er programma’s als CumLaude bestonden zag ik een kans om hier verandering in te brengen.”

Begrijpelijk totaaloverzicht

Schoolleiders kunnen hun energie
steken in persoonlijke gesprekken

Tijdens een pilotperiode zag Femke Jansen in korte tijd (veel) meer inzicht ontstaan. “CumLaude geeft een totaaloverzicht van de indicatoren van de Onderwijsinspectie (onderwijspositie ten opzichte van po-advies, onderbouwsnelheid, bovenbouwsucces en examencijfers). Op overzichtelijke dashboards met historische gegevens en trends.” Dat maakte het signaleren en begrijpen van resultaten makkelijker. “We kunnen doorklikken op een onderwerp, tot op klas- of individueel niveau. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld een risicogroep in beeld brengen die dreigt af te stromen, deze groep beter begrijpen en eventuele maatregelen op hen afstemmen.”

Waardevolle gesprekken

Door de kansen die CumLaude biedt kiest de school voor een definitieve implementatie van het systeem. Dat betekent niet dat het Nuborgh College ineens een flitsende dashboardschool wordt. Nooit. Maar met de data onder de arm voeren ze straks wel betere kwaliteitsgesprekken. “Alle schoolleiders krijgen toegang tot CumLaude. Zo zien ze in één oogopslag hoe hun school ervoor staat zodat zij hun energie kunnen steken in persoonlijke gesprekken. Tijdens deze gesprekken kijken ze samen met collega’s achter de cijfers en onderzoeken ze welke opvolging waardevol is. Daarnaast gebruiken we in een onderzoeksgroep nu de gegevens van CumLaude om te begrijpen wat de oorzaken zijn van bepaalde resultaten. Kortom: we kunnen nu écht praten over onderwijskwaliteit.”

Van inzicht naar plannen

De komende maanden worden de schoolleiders en Magisterbeheerders van het Nuborgh College getraind in het gebruik van CumLaude, zodat elke locatie haar grip op onderwijskwaliteit verstevigt. Daarna volgt planvorming voor de toekomst. “De inzichten uit CumLaude leggen een goede basis voor onze plannen voor de komende jaren. We weten straks beter waar we staan, wat onze krachten zijn en waar uitdagingen liggen. Van daaruit kunnen we doelstellingen formuleren die passen bij onze scholen en ambitieus én realistisch zijn.”