‘Onderwijskwaliteit is niet meer het dingetje van de conrector’

Met CumLaude werd onderwijskwaliteit geen noodzakelijk kwaad, maar een dagelijks gespreksonderwerp op het Raayland College in Venray. Conrector Tom Voermans: ‘Door het makkelijke inzicht in resultaten en trends ontstaat er merkbaar een kwaliteitscultuur.’

Eigen tabellen en grafieken

Het was een jaarlijks terugkerend ritueel: Tom Voermans, met een stapel zelfgemaakte tabellen en grafieken onder de arm, in gesprek met docenten en teamleiders. Waarom lopen de resultaten terug in havo 3? Welk plan heb je voor die lastige vwo 5-klas? Vragen waar lang niet altijd een snel en simpel antwoord op bestond. Zeker niet wanneer het maar eens per jaar onder de aandacht kwam. ‘Docenten wilden graag actuele en juiste informatie, inzichtelijk gepresenteerd.  Ik ging op zoek naar een tool waarmee we op een gebruiksvriendelijke manier inzicht krijgen in onze eigen onderwijskwaliteit en we kunnen er zelf mee aan de slag. Die tool vonden we in CumLaude.’

CumLaude geeft de juiste handvatten

CumLaude geeft de secties de handvatten die ze zochten, vertelt Tom Voermans. “Je hebt toegang tot alle kwaliteitsgegevens op overzichtelijke dashboards. Docenten hebben in één oogopslag zicht op bijvoorbeeld resultaten, voortgang en absentiegegevens. Zowel grofmazig als heel gedetailleerd per klas of leerling. Die laagdrempeligheid maakt het makkelijker om zelf kwaliteitsontwikkelingen te volgen en te doorgronden.”

Secties bespreken resultaten en maken zelf een plan. Ik denk nu alleen mee
— Tom Voermans, Conrector

Signaleren én begrijpen

Het gevolg is allereerst dat opvallende trends of risico’s snel worden gesignaleerd én uitgediept. “Denk aan een klas die ondermaats scoort bij economie”, noemt de conrector als voorbeeld. “Zonder context kun je denken dat dit aan een economiedocent ligt. Met CumLaude ontdek je dat het probleem vooral ligt bij rekenvaardigheid en zie je vervolgens dat het ook bij de collega’s van natuurkunde speelt. Daardoor kun je gericht inzetten op het verbeteren van rekenvaardigheid, waardoor je effectief werkt aan de kwaliteit van het onderwijs.”

Kwaliteitscultuur

Doordat docenten nu zelf grip hebben op belangrijke data verandert er veel bij het Raayland College. “In korte tijd groeien we naar een kwaliteitscultuur. Kwaliteit is namelijk niet meer ‘het dingetje van de conrector’, maar wordt ook gedragen door teams en secties. Secties bespreken onderling de resultaten, vergelijken deze met elkaar en overleggen over opvallende trends en ontwikkelingen. Vaak bedenken ze samen een plan en soms denk ik mee.” Dat betekent dat ook zijn rol verandert. “Ik hoef geen tabellen meer mee te nemen, want collega’s weten al wat er speelt. Ik vraag nu hoe het ervoor staat en wat ik kan betekenen.”

Samen het onderwijs verbeteren

Door de kwaliteitsbewuste cultuur en de handige inzichten kan het Raayland College meer betekenen voor haar 1500 leerlingen. Niet doordat ineens alles perfect gaat, maar doordat het gesprek over kwaliteit gezamenlijke groei mogelijk maakt. “We hebben nu de middelen om analyses te doen, hypotheses te stellen en ook hulp te vragen als we er niet uitkomen. Zo werken we samen aan waar we in willen uitblinken: leerlingen de kans geven het diploma te halen dat bij ze past. Het liefst boven hun oorspronkelijke schooladvies. Daarin scoren we heel erg goed.”