Inspiratiemiddag CumLaude 2025
Ben jij klaar voor een inspirerende middag vol sessies over actuele thema’s binnen het onderwijs? Dan nodigen we je graag uit voor de CumLaude inspiratiemiddag! Tijdens deze bijeenkomst krijg je waardevolle inzichten die bijdragen aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit.
Annemarie Neeleman neemt je mee in haar onderzoek over leiderschap in lerende onderwijsorganisaties en we duiken dieper in actuele ontwikkelingen als basisvaardigheden, schoolaanwezigheid en toetsen in het VO.
Ben je schoolleider, teamleider, kwaliteitszorgmedewerker of leerlingcoördinator? Dan zien we je graag!
Wat kun je verwachten?
De Inspiratiemiddag vindt plaats op donderdag 10 april 2025 in de historische omgeving van Mariënhof in Amersfoort. Het programma begint om 12:45 uur met een lunch en duurt tot 17:00 uur met aansluitend een borrel.
Programma:
12.45 - 13:30 | inloop met lunch
13:30 - 13:45 | plenair welkomstwoord
13.45 - 14.30 | keynote Annemarie Neeleman | Leiderschap in de lerende onderwijsorganisatie
14.45 - 15.30 | keuze sessie ronde 1
15.30 - 15:45 | pauze
15.45 - 16.30 | keuze sessie ronde 2
16.45 - 17.30 | centrale afsluiting /borrel
Bij aankomst staat de lunch voor jullie klaar. Na de opening en de keynote vervolgen we de middag met twee sessie rondes. We sluiten de dag af met een gezellige borrel.
Benieuwd wat iedere sessie te bieden heeft? Bekijk het hieronder op deze pagina en meld je snel aan!
Keynote: spreker Annemarie Neeleman over Leiderschap in de lerende onderwijsorganisatie
Spreker | Annemarie Neeleman
Functie | lector Onderwijskundig leiderschap in lerende onderwijsorganisaties | Hogeschool Rotterdam
Dr. Annemarie Neeleman is lector Onderwijskundig Leiderschap bij Hogeschool Rotterdam, waar ze zich richt op thema’s zoals evidence-informed handelen, teacher leadership, teamleren en professionalisering in scholen. Daarnaast is ze Academic Dean bij CVO Rotterdam en lid van diverse advies- en programmaraden. Meer info: www.annemarieneeleman.com.
Wat gaan we doen tijdens de sessie?
Steeds meer experts zien de school als ideale organisatievorm voor verandering en innovatie in een dynamische omgeving. Terwijl de theorie over lerende organisaties uitgebreid is, blijft de praktische invulling onderbelicht. In deze keynote deelt Annemarie hoe leiderschap, ook zonder formele hiërarchie, bijdraagt aan duurzame, kennisgedreven lerende onderwijsorganisaties.
Sessie: Bestuurlijke kwaliteitscyclus- Voorbeeld van het vierjaars onderzoek Bestuur en zijn scholen
Speker | Machteld de Geus-Gorgels
Functie | Adviseur onderwijskwaliteit | Onderwijsgroep Oost-Brabant
Binnen mijn huidige werk heb ik voor en samen met de bestuurder zicht op de onderwijskwaliteit van onze scholen en bouw ik aan de onderwijskwaliteit mee via de bestuurlijke kwaliteitscyclus.
Wat gaan we doen tijdens de sessie?
Het proces van het ontwikkelen van de bestuurlijke kwaliteitscyclus naar de aankondiging van het inspectiebezoek Bestuur en zijn scholen tot het eindoordeel van de inspectie.
Sessie: Nulmeting, en dan…?
Speker | Renske Wassink
Functie | Projectleider Basisvaardigheden | Etty Hillesum Lyceum Deventer
Als projectleider basisvaardigheden ondersteun ik op onze zes locaties kartrekkers voor taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid in het versterken van ‘hun’ basisvaardigheid op de locatie. Ik schakel graag tussen de praktische uitvoering en het grotere systeem waar de dingen bij elkaar moeten komen.
Wat gaan we doen tijdens de sessie?
Subsidie voor basisvaardigheden vereist een nulmeting voor taal en rekenen, vaak gebaseerd op F-niveaus. Maar meten die echt de impact?
Bij het Etty Hillesum Lyceum focussen we naast F-niveaus vooral op groei, wat uitdagend blijkt. In deze sessie deel ik onze aanpak, keuzes en resultaten.
Sessie: Toetsen in het VO
Speker | Christel Wolterinck
Functie | Programmamanager Onderwijs en Onderzoek | Stichting Carmel
Christel Wolterinck, programmamanager Onderwijs en Onderzoek bij Stichting Carmelcollege, heeft 25 jaar ervaring in het onderwijs. Ze promoveerde op formatief handelen en begon als scheikundedocent, werd schoolleider bij Marianum en leidt nu het programma voor onderwijskwaliteit.
Wat gaan we doen tijdens de sessie?
Hoe versterk je toetsdeskundigheid, ontwikkel je toetsbeleid en integreer je formatief handelen in een groot schoolbestuur? Christel Wolterinck deelt hoe Stichting Carmelcollege hiermee aan de slag gaat.
Sessie: schoolaanwezigheid
Speker | Marije Brouwer - Borghuis & René Halberstadt
Functie | Orthopedagoog & Maatschappelijk Werker en Onderwijssocioloog
Marije Brouwer-Borghuis, orthopedagoog bij Ingrado en samenwerkingsverband 23-01 VO Almelo, heeft ruim tien jaar gewerkt met jongeren die door angst of stress niet naar school gaan. Ze onderzocht interventies voor deze groep in Nederland. René Halberstadt, onderwijssocioloog en maatschappelijk werker, richtte zijn carrière op sociale zorg en onderwijs, met ervaring in het werken met jongeren, daklozen en vluchtelingen.
Wat gaan we doen tijdens de sessie?
Elke school kent het: leerlingen die om diverse redenen verzuimen. Ondanks verzuimprotocollen en registratiesystemen blijft grip krijgen lastig, omdat schoolverzuim een complex probleem is zonder eenduidige oorzaak. Wat werkt wél om zoveel mogelijk jongeren aan onderwijs te laten deelnemen?
Sessie: roadmap CumLaude 2025
Speker | Laura Scheuter
Functie | Product Owner CumLaude
Wat gaan we doen tijdens de sessie?
Met CumLaude helpen we scholen grip te krijgen op de kwaliteit van het onderwijs. We zijn continu bezig met verdere optimalisaties en verbeteringen. Tijdens de roadmapsessie nemen we jullie hier graag in mee en blikken we vooruit op 2025: welke thema's staan op de agenda, waar gaan we het komende jaar mee aan de slag?